Follower

Sunday, May 26, 2013

SHOPPING TUDUNG LABUH @ BUTIK INSPIRASIHANA SHAH ALAM


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Jumaat lepas, kami sekeluarga ke Butik Inspirasihana Shah Alam. Untuk makluman semua, Butik Inspirasihana ni adalah gedung tudung online terbesar yang menjual tudung-tudung labuh sahaja. Selain menyediakan perkhidmatan penjualan tudung labuh secara online, mereka juga ada Butik di Ipoh dan Shah Alam.

Tujuan asal kami datang ke situ bukan untuk shopping, tapi tujuan lain. Kami bawa Maryam Nabihah hadir pre-shoot untuk pemilihan model cilik Inspirasihana. Sekadar cuba mempertengahkan bakat yang ada, tapi sudahnya 'kaku'. Haha.. Maryam malu kut, sebab ramai yang memandang. Cerita maryam tu entry lain ok. 

Balik pada cerita shopping, biasalah.. Nama pun perempuan kan. Alang-alang dah sampai ke situ, beli ajelah mana yang berkenan.


 Suasana dalam butik Seksyen 7.. Gambar ibu ambil dari FB Inspirasihana..


Ececeh.. Ibu siapa ni? Gambar ni pun ibu ambil dari FB Inspirasihana..

Beli sehelai je pun. Sebab bawa duit ciput. Hihi.. Ada gak hikmahnya. Kalau tak memborong tak ingat agaknya..


 Ini ha tudung yang ibu beli, cuma bukan warnani..


 Butik Inspirasihana Shah Alam Seksyen 7..

Terletak di Jalan Zirkon belakang UNISEL, beroperasi setiap hari dari hari Isnin sehingga hari Ahad bermula jam 9 pagi hingga 7 malam.

Jadi kawan-kawan terutama yang di Lembah Klang, yang mencari tudung labuh yang berkualiti, ibu syorkan untuk datang ke sini. InsyaAllah, pasti ada yang akan memikat hati. Kawan-kawan di Perak juga boleh ke butik mereka di Ipoh.

Buat kawan-kawan yang berada di sepelusuk Malaysia, jangan kecewa. Merekakan gedung tudung online terbesar, mestilah boleh beli secara online.



Klik sahaja banner ni dan selamat membeli belah.. :D

Saturday, May 25, 2013

MANDI MANDA @ PANTAI TOK JEMBAL, KUALA TERENGGANU


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Yusuf dan Maryam memang suka aktiviti mandi manda, lebih-lebih lagi bila balik Terengganu. Terakhir catatan ibu tentang aktiviti mandi manda sebelum ni adalah di Air Terjun Belukar Bukit, Hulu Terengganu.

Balik kali ni tiada perancangan mandi manda sebenarnya. Tapi tiba-tiba terjadi. Ehehe.. Boleh pulak tiba-tiba terjadi ye?

Petang tu kami cuma merancang nak jalan-jalan tepi pantai je. Tapi Bak (abang ipar ayah Yusuf) bagi tau ada tempat boleh mandi di pantai Tok Jembal. Wah! Teruja kami sebab setahu kami kebanyakan pantai di Kuala Terengganu ni tak sesuai untuk mandi manda.

Maka dengan apa pakaian yang ada budak-budak tu terjun dalam air dengan Bak mereka. Ibu dan ayah tukang tengok je. Jom layan gambar yang ada..


 Ibu tak tahu nak bagi tau tempat ni kat mana. Tapi kalau kita menyusur Pantai Tok Jembal, ni lokasi terakhir boleh naik kereta. Sampai sini terus jalan mati dah..


 Budak Maryam yang teruja boleh mandi. Terjun dalam air dengan pakaian yang memang itu adanya. Balik rumah camane? Hihi.. Agak-agak sendiri..


Tempatni sebenarnya lokasi nelayan dengan sampan atau bot kecil berlabuh. Tapi memandangkan ada tambakan batu yang dibuat, pantai ni agak selamat dari ombak besar. Pesisiran pantainya juga landai dan sesuai untuk aktiviti mandi manda..


 Yusuf dan Maryam bukan main suka.. mandi dengan Bak dan sikecik Faqehah sepupu mereka..



 Ambik gambar dengan tab je.. tak boleh zoom..


Airnya bersih..


 Pemandangan indah waktu senja yang ibu sempat rakam.. Tapi taklah senja sangat, nanti kata ibu Maghrib kat pantai pulak.. Hohoho.. ;p


Yang ni pemandangan yang ibu snap dari gerai yang kami duduk. Tak ingat nama gerainya, tapi murah. Kami makan ikan goreng tepung, pisang goreng dan air untuk 5 orang baru RM18.00.. Ikannya besarrrrrrr dan segarrrrrr.. Sampai ibu belek-belek ikan tu, teruja tengok ikan selar besar tu. Tapi tak ada gambar. Lupa nak ambik. Hehehe..

Okey, sampai sini dulu catatan ibu kalini. Hingga jumpa lagi..



TESTIMONI: SET PENYUSUAN SHAKLEE


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang



Perkongsian pengguna Shaklee yang berjaya membuat stok EBM sebanyak 100 oz seminggu dengan izin Allah swt..

Apakah supplemen Shaklee yang terbaik untuk ibu-ibu menyusukan? Klik link di bawah untuk maklumat lanjut..



Hubungi:

Puan Zefa NorAsmara Jubir (Ibu Yusuf dan Maryam)
Shaklee Indipendent Distributor (ID: 909824)
FB: https://www.facebook.com/ZefaNorAsmara
FB page: https://www.facebook.com/KioskKeluargaSihat
Email: zefa_asmara@yahoo.com


 Sila ambil perhatian bahawa pengalaman yang dikongsi oleh pengguna tidak pernah sesekali disarankan mahupun disahkan oleh pihak pembuatan produk berkenaan. Maklumat dalam blog/laman web ini bertujuan untuk berkongsi maklumat umum atau sumber rujukan sahaja, bukan sebagai nasihat perubatan. Setiap individu mungkin mengalami pengalaman yang berlainan dan tidak semestinya sama.

SUPPLEMEN UNTUK KESIHATAN KANAK-KANAK


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang


ADAKAH ANAK ANDA MENGALAMI MASALAH;

* Asma?
* Ekzema/ masalah kulit?
* Sembelit?
* Mudah demam/ batuk/ selsema?
* Tak suka vitamin?
* Kurang selera makan/ memilih makanan?

Shaklee Meal Shakes sesuai bagi mereka dan anak-anak yang berumur satu tahun ke atas.

Ianya mengandungi vitamin A, C, E, zink, selenium yang merupakan agen anti-oksida yang bertindak melawan jangkitan.  

Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik. Dan lagi, Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu. 

Mudah dibancuh, baunya sangat wangi dan rasanya sedap.
Berikan mereka juga kebaikan Omega Guard Shaklee. Minyak ikan terbaik!!

Untuk keterangan lanjut dan HARGA ISTIMEWA, hubungi:

Puan Zefa NorAsmara Jubir
Shaklee Indipendent Distributor (ID: 909824)
FB: https://www.facebook.com/ZefaNorAsmara
FB page: https://www.facebook.com/KioskKeluargaSihat
Email: zefa_asmara@yahoo.com
Whatsapp: 011 11537821

Saturday, May 18, 2013

SET KECANTIKAN SHAKLEE


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Wanita dan kecantikan sukar dipisahkan. Pengalaman ibu berniaga pun, yang paling laku adalah supplemen untuk cantik. Hihi..

Jadi, kalini ibu nak kongsikan supplemen yang berkaitan dengan kecantikan iaitu Set Kecantikan Shaklee.


Set Kecantikan Shaklee terdiri daripada Vitamin B, Vitamin E dan Vitamin C..

Berikut adalah penjelasan secara ringkas peranan vitamin-vitamin di dalam Set Kecantikan Shaklee terhadap kulit:

Vitamin B:
* Sebagai pelembap
 * Mencegah pigmentasi
 * Melambatkan tanda penuaan
 * Mengubati jerawat

Vitamin E:
 * Menjaga kesegaran dan keremajaan kulit
  * Melindungi kulit dari sinar ultra-ungu
  * Menjaga kelembapan kulit
  * Menghapuskan radikal bebas yang merosakkan sel

Vitamin C:
* Sebagai antioksidan kuat yang melindungi kulit daripada pencemaran udara dan sebagainya
  * Merangsang pembentukan dan peningkatan produksi kolagen kulit, yang akan menjaga kekenyalan, kelenturan, serta kehalusan kulit
  * Mencerahkan kulit

 Kombinasi Vitamin E, B Complex dan Vitamin C dalam Set Kecantikan Shaklee menghasilkan:

  *Mengurangkan kedutan dan pembentukan garis-garis halus
  * Mencegah penuaan
  * Menjadikan kulit lebih kenyal
  * Mencerahkan kulit
  * Menjaga kulit dari sinaran UV
  * Mengurangkan parut jerawat
  * Menjadikan wajah bersinar dan bermaya
  * Menjadikan kulit wajah lebih cerah dan kemerahan
  * Menjadikan wajah lebih berseri

Bonus:
 Bukan itu saja, malah anda akan rasa lebih sihat dan bertenaga kerana gabungan Vitamin C dan Vitamin E di dalam Set Kecantikan Shaklee merupakan antioksidan yang hebat untuk melawan radikal bebas dalam tubuh kita. B Complex pula menukarkan makanan kepada tenaga, menjadikan kita lebih bertenaga selepas makan.

 Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

 Untuk keterangan lanjut hubungi:

Puan Zefa NorAsmara Jubir (Ibu Yusuf dan Maryam)
Shaklee Indipendent Distributor (ID: 909824)
FB: https://www.facebook.com/ZefaNorAsmara
FB page: https://www.facebook.com/KioskKeluargaSihat
Email: zefa_asmara@yahoo.com


Friday, May 17, 2013

VITAMIN: MENGOPTIMAKAN KESIHATAN SEMASA MENGANDUNG


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Kehamilan merupakan saat-saat yang paling dinantikan oleh seorang wanita yang bergelar isteri. Perasaan gembira, teruja dan sedikit risau pasti akan dirasai terutamanya seandainya ia adalah kehamilan yang pertama. Antara perkara yang selalu difikirkan adalah vitamin apa yang sesuai yang perlu dimakan semasa hamil. 


Mari kita lihat, apa kata Dr Hamid Arsyat tentang pengambilan vitamin semasa hamil..
Amat menggembirakan, apa yang disebut oleh Dr Hamid Arshat menepati apa yang kami sediakan untuk Set Kehamilan Shaklee kami.
 Set Kehamilan Shaklee..

Adakah kesemua suplemen ini perlu untuk kita ketika hamil?

Jawapannya, YA PERLU. Pengambilan vitamin sangat digalakkan kerana ia membantu untuk mengurangkan risiko kelahiran pra-matang, kekurangan berat bayi dan juga risiko kecacatan. Ia juga membantu kita menjadi lebih sihat dan kuat sepanjang kehamilan.

Asid Folik 

 
- Ia sangat penting dalam pembentukan otak dan saraf bayi pada awal kehamilan. Dan pengambilannya dicadangkan sebaik-baiknya 3 bulan sebelum anda bercadang untuk hamil. Ia juga bertujuan untuk mengelakkan kecacatan pada saraf tunjang bayi.

Iron (Zat Besi)

- Zat besi penting dalam pembentukan sel darah merah yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh badan. Ia mengurangkan risiko kelahiran pra-matang. Bagi yang mengalami masalah HB yang rendah, zat besi ini sangat membantu dalam meningkatkan HB anda.
Tips: Elakkan mengambil vitamin ini bersama-sama dengan kalsium kerana ia akan mengurangkan penyerapan zat besi. Sebaliknya anda digalakkan untuk meminum segelas air buah ataupun mengambil bersama Vitamin C untuk penyerapan yang lebih optimum.

Kalsium

- Ia membantu pembentukan tulang dan gigi yang sihat. Kekurangan kalsium dalam diri ibu hamil akan terdedah kepada risiko pre-eklampsia dan boleh membawa maut kepada ibu dan bayi.

Omega-3

- Ia diperlukan untuk penglihatan yang baik, perkembangan otak dan pembentukan sistem saraf yang baik. 


  
Untuk keterangan lanjut dan HARGA ISTIMEWA, hubungi:
 
Puan Zefa NorAsmara Jubir (Ibu Yusuf dan Maryam)
Shaklee Indipendent Distributor (ID: 909824)
FB: https://www.facebook.com/ZefaNorAsmara
FB page: https://www.facebook.com/KioskKeluargaSihat
Email: zefa_asmara@yahoo.com

Wednesday, May 15, 2013

Saturday, May 11, 2013

VITAMIN C SHAKLEE


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Vitamin C sangat sinonim dengan penjagaan kesihatan dan kecantikan. Salah satu vitamin C yang popular dan dikatakan sangat bagus di Malaysia pastinya adalah vitamin C Shaklee.

Jika tidak, masakan ada pihak-pihak tertentu yang memasarkan semula vitamin C Shaklee dengan menyorokkan jenamanya dan menggelarnya vitamin C organik. Tettttt... Hihi. 

Kenyataan ibu ni mungkin tak ada buktinya, tapi bila dibuat perbandingan bentuk, bau dan rasa antara vitamin organik tu dan vitamin c Shaklee, memang sama dan serupa. Hmm..

Okey, kita tutup cerita tu, silap haribulan ibu yang kena 'tembak' balik. Kita buka cerita tentang vitamin C Shaklee yang sebenar ye..

Di Shaklee ada dua jenis vitamin C iaitu Sustained Release Vita-C Plus (500mg) dan Chewable Vita-C Plus (100mg).

 Jom kita lihat FAQ mengenai kedua-dua vitamin ini: 


 1 - Adakah kandungan kedua-dua vitamin ini sama?
  
Ya sama. Berikut adalah kandungan secara ringkas:

Sustained Release Vita-C Plus (500mg)

- Mempunyai Vitamin C - 553.00mg
- Mempunyai Citrus Bioflavonoids Complex - 120.00mg

Chewable Vita-C Plus (100mg)
- Mempunyai Vitamin C - 117.90mg
- Mempunyai Citrus Bioflavonoids Complex - 24.00mg
- Rose Hips Powder - 40.00mg
 Kedua-duanya mempunyai kandungan yang sama. Cuma Chewable Vita-C Plus (100mg) mempunyai pertambahan Rose Hips Powder (juga salah satu sumber vitamin C yang hebat). 

Ia juga dikatakan sebagai 'stomach tonic' kerana ia membantu mengubati ulser perut, diarrhea, sembelit dan sebagainya. Selain daripada itu ia turut bertindak terhadap kolesterol, diabetis, tekanan darah tinggi dan sebagainya.

2 - Adakah kedua-duanya memiliki fungsi yang sama?
Ya sama. Fungsinya memang sama. Seperti yang kita dah sedia maklum fungsi Vitamin C sangat banyak:




  • Diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu, fungsi kelenjar adrenal, dan juga mendapatkan gusi yang sihat dan gigi.
  • Melindungi sel tubuh daripada kesan-kesan pencemaran
  • Melindungi daripada jangkitan dan selesema, serta meningkatkan imuniti.
  • Membantu untuk mengurangkan tahap kolesterol, tekanan darah tinggi, dan mencegah aterosklerosis.
  • Melindungi daripada pembekuan darah, lebam, menggalakkan penyembuhan luka, dan pengeluaran hormon antistress.
  • Penting untuk penyuburan sel darah putih dan juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yang amat berguna untuk mengurangkan hidung bengkak semasa selesema, dan mengurangkan gejala-gejala lain alergi.
  • Memainkan peranan penting dalam pengeluaran kolagen, yang membantu mencegah penuaan pra-matang.
  • Membunuh bakteria patogenik, yang bertindak sebagai antibiotik yang tidak berbahaya.
  • Melindungi sel-sel otak dan saraf tunjang, yang sering dirosakkan oleh radikal bebas.
  • Membantu tubuh menyerap zat besi yang lebih –> berguna dalam rawatan anemia. Ia memainkan peranan penting dalam penghasilan hemoglobin dan sel darah merah.
  • Merawat jangkitan saluran kencing.
  • Diperlukan untuk metabolisme asid folik dan vitamin lain.


  • 4 - Apakah keistimewaan kedua-duanya?

    Sustained Release Vita-C Plus 500mg
    Ia mempunyai teknologi pelepasan masa. Di mana ia mampu dilepaskan 100mg setiap 1 jam selama 5 jam tanpa henti!
    Chewable Vita-C Plus (100mg)
    Boleh dikunyah dan dihisap seperti gula-gula. Malah ada pendaat yang mengatakan, vitamin C yang dikunyah mampu untuk diserap dengan lebih baik oleh badan kita. 


    Walaupun kedua-duanya mempunyai keistimewaan masing-masing, namun yang paling penting ialah both are natural, halal, bersih, bukan sintetik dan paling penting ia mempunyai bioflavonoids.**

    ** Bioflavonoids adalah pigmen tumbuhan-tumbuhan yang dijumpai banyak di dalam buah-buahan sitrus. Ia membantu dalam penyerapan vitamin C sepenuhnya dan memelihara vitamin C itu sendiri daripada oksidasi. Dan di dalam Vitamin C Shaklee kedua-duanya mempunyai Citrus Bioflavonoids Complex daripada lemon, orange, grapefruit

    INFO TERKINI

    Shaklee Sustained Release Vita-C Plus 500mg

    Stok Sustained Release Vita-C Plus 500mg telah kembali selepas sekian lama tiada stock di Shaklee. Dapatkan segera! 1 botol cukup untuk bekalan 6 bulan. Ya, bekalan 6 bulan dengan harga yang sangat berbaloi-baloi!

     Untuk keterangan lanjut dan HARGA ISTIMEWA, hubungi:

    Puan Zefa NorAsmara Jubir (Ibu Yusuf dan Maryam)
    Shaklee Indipendent Distributor (ID: 909824)
    FB: https://www.facebook.com/ZefaNorAsmara
    FB page: https://www.facebook.com/KioskKeluargaSihat
    Email: zefa_asmara@yahoo.com

    Wednesday, May 8, 2013

    PROMOSI HARGA TERGEMPAR ESP SHAKLEE


    Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang



    Harini hari Rabu, jadi ibu ingat nak buat entry WW je. Biar gambar yang berbicara gitu.. Hihi..

    Tapi tak best lah, alang-alang promo biar berayat walau sikit kan?

    Okey pendek cerita, Kiosk Keluarga Sihat nak nak buat promosi HARGA ISTIMEWA untuk ESP.  Kelebihan ESP klik SINI ye.

    Banyak kelebihan ESP:

     nak KURUS - ESP mengawal selera makan..

    nak PUASA - ESP memberi rasa kenyang lebih lama..membekalkan tenaga sepanjang hari

    nak TAMBAH SUSU IBU - ESP membantu mempercepatkan penghasilan susu

    nak CANTIK - ESP menggebu, melicin dan menganjalkan kulit

    nak SIHAT - ESP menyihatkan tubuh keseluruhannya..

    kalau PREGNAN - ESP menguatkan rahim, untuk pembentukan otot baby

    nak HAMIL - ESP memelihara dan memulihara rahim.. membekalkan tenaga

    dan baaaaaaaaaaanyak lagi kelebihan ESP :D

    Memang harga langgar dinding punya. InsyaAllah termurah dipasaran. Hanya dalam tempoh terhad sahaja..

    Nak tau lebih lanjut, terus whatsapp/ sms ibu di talian 011 11537821.

    Terima kasih..



    Thursday, May 2, 2013

    GEGARKAN MALAYSIA DENGAN VIVIX


    Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


    Yes, inilah supplemen terbaik yang sering menjadi idaman pencinta kesihatan. Vivix cukup bagus untuk memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA. 

    Fakta paling menarik; Vivix untuk awet muda dan melawan kanser. Maklumat lanjut tentang VIVIX (klik).

    Sepanjang Mei 2013, harga mahal BUKAN lagi halangan. Promo beli 6 percuma 1 menjanjikan harga mampu MILIK.

    Ps: RP bukan rupiah ya tapi retail price. Abaikan harga itu. 

    Hubungi Ibu Yusuf dan Maryam untuk HARGA TERBAIK dan PERCUMA POS. Nak beli 1 pun boleh. Untuk Mei 2013 sahaja, jangan lepaskan peluang ini.

     Untuk keterangan lanjut dan HARGA ISTIMEWA, hubungi:

    Puan Zefa NorAsmara Jubir (Ibu Yusuf dan Maryam)
    Shaklee Indipendent Distributor (ID: 909824)
    FB: https://www.facebook.com/ZefaNorAsmara
    FB page: https://www.facebook.com/KioskKeluargaSihat
    Email: zefa_asmara@yahoo.com



    Wednesday, May 1, 2013

    WW: SYUKUR ALHAMDULILLAH


    Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang



    Tak terungkap dengan kata-kata.. Biar gambar yang berbicara.

    Syukur alhamdulillah..


    KEPERLUAN PEMAKANAN ANAK-ANAK

    Dengan Nama Allah Yang maha Pengasih lagi Maha Penyayang

    Untuk kanak-kanak membesar secara normal, makanan memainkan peranan yang penting. Oleh itu, ibu bapa perlulah tahu apa yang diperlukan oleh anak-anak mereka. Bagi membantu ibu bapa, bersama-sama ini disenaraikan lima perkara penting tentang keperluan pemakanan anak yang ibu bapa perlu tahu.

    1.      Khasiat pemakanan daripada sumber semula jadi
    Setiap makanan yang berbeza membekalkan khasiat pemakanan yang berbeza. Memberi anak makanan pelbagai jenis dalam satu-satu masa mampu membekalkan kalori, lemak, vitamin dan mineral untuk tumbesaran anak seterusnya memastikannya sentiasa sihat. Kanak-kanak memerlukan kalsium yang tinggi iaitu kira-kira 800mg sehari. Oleh yang demikian, mereka perlu makan makanan yang kaya kalsium seperti susu, keju dan dadih. Buah-buahan dan sayur-sayuran pula membekalkan vitamin A dan C. Untuk mendapatkan zat besi dan protein secukupnya, anak anda mesti mengambil daging dan kekacang. Selain itu, produk bijirin seperti roti dan bijirin sarapan pagi juga menyumbang ke arah peningkatan bekalan zat besi dan folat yang diperlukan oleh kanak-kanak.

    2.      Jangan sekat anak makan
    Kanak-kanak perlukan lemak secukupnya supaya mereka dapat membesar dengan sihat dan mengekalkan tenaga pada tahap yang tinggi. Ketika memberi anak makan, tidak perlulah anda beri dia  makanan yang rendah kalori. Misalnya, susu. Berilah anak minum susu penuh krim dan bukan yang rendah lemak melainkan atas arahan doktor. Secara umumnya, kanak-kanak perlukan 30% kalorinya daripada lemak.

    Kebanyakan garis panduan keperluan khasiat pemakanan kanak-kanak bagi yang berusia di antara 1 hingga 3 tahun, mencadangkan agar mereka mengambil di antara 1000 hingga 1300 kalori setiap hari. Pakar pemakanan juga menyarankan agar kanak-kanak mendapat 16gm atau lebih protein setiap hari. Walau bagaimanpun, keperluan ini boleh berubah sekiranya anak anda terlalu kurus atau terlebih berat badan.

    3.      Pentingnya vitamin
    Bagi memastikan perkembangan serta tumbesaran anak berada pada tahap normal, anda perlu peka tentang vitamin dan mineral yang diambilnya. Pakar pemakanan mencadangkan kanak-kanak mengambil 40mg vitamin C, 400mikrogram vitamin A, 10mg zat besi, 10mg zink dan 50 mikrogram folat setiap hari.

    4.      Tambah saiz hidangan
    Walaupun anda mahu memastikan anak diberi makan berdasarkan keperluan pemakanan mereka yang telah digariskan, kuantiti makanan yang diambil oleh anak perlulah mengambil kira banyak aspek. Kuantiti makanan yang diambil oleh kanak-kanak ialah di antara ¼ hingga 1/3 saiz makanan orang dewasa. Selain itu, ramai juga kanak-kanak tidak suka makan tiga kali sehari. Sebenarnya, selagi anak anda mendapat cukup kalori untuk perkembangan mereka, anda tidak perlu risau.

    5.      Bahaya kurang khasiat pemakanan
    Sekiranya anak anda tidak dapat memenuhi keperluan nutrisi hariannya, dia mungkin berhadapan dengan pelbagai masalah kesihatan. Kanak-kanak boleh mendapat anemia sekiranya zat besi yang diambilnya tidak cukup. Kanak-kanak yang menghidapi anemia mudah rasa letih dan pucat. Selain itu, jika seseorang kanak-kanak itu kekurangan zink, deria akan terganggu. Akibatnya, mereka hilang selera makan. Sekiranya anak anda tidak makan dengan betul, perkembangan dan tumbesaran mereka turut terjejas.  -Sumber-


    OMEGA GUARD SHAKLEE
    Yusuf dan Maryam bersarapan di New York Hotel Johor Bharu. Sekadar gambar hiasan, dah lama pun, Disember 2011.. Hihi..


    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...