Follower

Wednesday, June 24, 2015

Status FB Ibu Yusuf & Maryam Menjadi Viral

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Beberapa hari ini ibu menerima banyak permintaan rakan di muka buku. Cuma sedikit musykil bila sebahagiannya adalah anak-anak sekolah. Tengok profile, rasanya pelajar sekolah menengah..

Bila dah mushkil, tulis la kat FB. Kemudian ada kawan komen, kata ada status FB ibu dah viral kat group wassap kampung dia. Group wassap kampung? Ekeke..

Pada hari yang sama, seorang lagi kawan bagi tahu status yang sama diprintskrin dan diupload oleh satu page ni..

Harini pun ada yang bagi tau, status ibu tu di print skrin dan diupload oleh sebuah lagi page yang mempunya pengikut seramai 2 juta orang. Wah?

Apakah status yang sungguh kontroversi itu?


Ini lah status tu..

Ianya bermula bila ada seorang ahli dalam group wassap yang ibu sertai bercerita alkisah anaknya. Sekarang ni pelajar-pelajar tingkatan 3 seluruh Malaysia kena buat kajian lapangan untuk subjek Geografi. Mereka diberi lokasi dan diminta menemubual beberapa orang (ramai juga) untuk kajian tersebut..

Malangnya anak beliau tidak mendapat kerjasama yang baik oleh mereka yang berada di kawasan berkenaan. Bukan sahaja tak dapat kerjasama malah dihalau. Kejadian berlaku disebuah bandaraya bernama Shah Alam..

Ibu bersangka baik, mereka yang tak nak bagi kerjasama ni tak tahu sebenarnya tentang tugasan ni. Mereka mungkin dibayangi oleh sendiket-sendiket minta sedekah yang didalangi sindiket-sindiket jahat melalui perantaraan kanak-kanak dan remaja. Mungkinlah, tu tekaan ibu je..

Jadi ibu pun buatla status dengan niat baik nak mewar-warkan tentang kajian lapangan tingkatan 3 tu. Tak dapat bagi tahu 1 Malaysia, dapat bagi tahu kawan-kawan FB pun jadi lah kan?

Rupanya jadi viral. Alhamdulillah, benda baik dan elok. Jangan viral yang mengarut-mengarut sudah..

Tapi rasanya sekarang kajian tu dah selesai kut. Tak silap status tu ibu buat sebelum puasa. Bila cari balik tak jumpa pulak. Yang atas tu copy dari page yang viralkan tu. Hehe..

Apapun, ibu doakan semua anak-anak berjaya menyelesaikan tugasan tu dengan baik dan berjaya dengan dalam semua matapelajaran. Amiinn..

Hingga jumpa lagi..

4 comments:

  1. Salam ramadan zefa..
    Akak pun terima viral tu di wall FB akak zefa..
    Tak pe benda baikan..
    Pastu siap bagi link untuk bagaimana utk menyiapkan tugasan tu..

    ReplyDelete
  2. Upkan status atau viralkan berita atau benda yang bermanfaat memang lebih elok dari perkara2 mencaci maki dan mengumpat keji sesama kita dilaman sosial....

    ReplyDelete
  3. benda yg baik divirslkan dpt juga kak zefa pahala..Patut la ternampak statuus ni dishare di fb...tgok nama org yg up status ni macam kenal je...rupa2nya memang kenal pun.hahaha

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah..mde y baik disebarkan x apa..dpt pahala jugak..


    salam aidilfitri..
    maaf zahir & batin

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...