Follower

Monday, September 8, 2014

Seminar Hartanah Awek Bersama Abang Ensem

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Apa pandangan pertama kalian bila membaca tajuk kat atas? Mesti bunyinya macam main-main, tak serius, ada unsur-gatal-gatal sikit. Ye tak? Almaklum, kelas untuk awek sahaja dan penganjurnya digambarkan sebagai seorang yang hensem. Dah nama pun Abang Ensem, mestilah hensem kan? Hihihi..

Semalam, 07 September 2014 ibu dah pun hadir seminar tersebut. Dan percayalah ianya sesuatu yang bermanfaat, ianya seminar hartanah yang sebenar. Lebih menarik, kelas ini dikhususkan untuk wanita sahaja. Nama sahaja awek tapi pesertanya dari pelbagai lapisan umur. Yang menulis ni pun dah kategori mak awek. Hahaha.. 

Jom kita tengok beberapa gambar perjalanan program semalam. Semua gambar kredit kepada blog penganjur.

 Inilah dia si Abang Ensem. Hensem tak?

Beliau mula terlibat di dalam pasaran hartanah pada penghujung 1998 dan sehingga kini telah pun memiliki ‘beberapa’ buah rumah yang disewakan. Penghujung 2009, beliau mula menjenamakan diri beliau sebagai seorang blogger hartanah yang antara lain berkongsi ilmu berkaitan pelaburan hartanah di blog beliau ber’URL’kan www.abangensem.com


 Kehenseman beliau sangat terbukti, hingga dikerumuni awek-awek manis..

Tau tak? Blog beliau mempunyai kepadatan trafik sebanyak 1,000 orang sehari dan melayakkan beliau untuk digelar sebagai Blogger Hartanah #1 Malaysia ditambah pula dengan deretan anugerah seperti Favourite Business Blog 2013′ dan ‘Malaysia Best Business Blog 2014′ anjuran Social Media Chambers dengan pengiktirafan diberikan oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi & Kebudayaan, yang seterusnya menaikkan lagi blog beliau di arena blogging tanahair. Hebatkan?



Kelas semalam diserikan lagi dengan kehadiran Tuan Mohd Ali Majis, landlord/owner’ kepada sejumlah 200 hartanah di serata Malaysia. Beliau adalah penulis kepada buku Ikon Hartanah #1 More Round.

Beliau baru berumur 31 tahun, tapi jumlah milikannya sungguh wow!! Nak korek rahsianya, kena la beli buku beliau.

Semalam, ada juga slot bersama pegawai bank. Semua peserta diberi penjelasan prosedur umum untuk membuat pinjaman perumahan dan dokumen-dokumen yang diperlukan.

 Peserta-peserta seminar yang semuanya awek-awek belaka.

Alhamdulillah, Abang Ensem menepati janjinya. Kelas ini hanya disertai oleh kaum hawa sahaja. Tiada lelaki melainkan pihak penganjur. Kebiasaannya kelas-kelas hartanah didominasikan oleh peserta lelaki. Jadi bila khas untuk wanita macam ni, perasaan malu lebih-lebih lagi untuk bertanya itu tiada. Malah ada peserta yang membawa bersama anak kecilnya.



 Paling terkesima bila jumpa pic ni dalam blog Abang Ensem. Hahaha..

Walaupun gambar tu menggambarkan ibu macam tengah bermonolog, "Apa ajelah yang dibebelkan orang tua ni.." hakikatnya tak. Hahaha, serius tak macam tu..

Penyampaian Abang Ensem memang hebat. Dengan gaya yang bersahaja, bahasa-bahasa yang mudah difahami dan ada sedikit unsur-unsur humor. Walaupun dia kata, semuatu skrip sahaja. Hmmm, iyeke?


 Dipenghujung seminar, semua peserta bergambar bersama.

Alhamdulillah, satu ilmu baru yang sangat bermanfaat pada ibu. Ramai yang tertanya-tanya kenapa ibu pergi seminar ni. Ibu bukan orang dengan latar belakang hartanah pun.

Untuk makluman, seminar ini sesuai untuk semua orang. Sebab semua orang ada hajat nak beli rumah. Betul tak? Tak kisah lah rumah pertama ke, kedua ke, ketiga ke, info-info asas ada dalam seminar ni.

Dan melalui seminar ni, ibu sedar ada beberapa kesilapan yang kami dah lakukan masa beli rumah pertama dan kedua dulu. InsyaAllah, tak ulang dah masa beli rumah ketiga nanti. Ha? Ketiga? Aminkan aje walaupun bayang pun belum ada..

Sekian perkongsian dari ibu tentang Seminar Hartanah Awek anjuran Abang Ensem. Sebagai penutup, screen shoot status FB semalam.


Salam sayang buat semua :D

4 comments:

  1. Insya allah moga impian ibu untuk rumah ketiga akan tercapai yea...

    ReplyDelete
  2. wahh lensa tertumpu pada mak awek shaklee lar....hehe

    ReplyDelete
  3. Insyallah kak zefa,kata2 tu bukankah satu doa..:)

    comel sungguh gambar kak zefa yg dalam blog abg hensem..:)

    ReplyDelete
  4. Assalam Puan, nak tanya..seminar ni sesuai tak untuk newbie?

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...