Follower

Tuesday, August 7, 2012

RESEPI AYAM MASAK MERAH AROMA RENDANG


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Sila ambil perhatian, bahawa ibu Yusuf belum bercadang dan tak pernah bercadang, nak menukar Jemari Asmara menjadi blog masak-masak. Bukan apa, asyik cerita resepi je semenjak dua ni. Nanti ada pulak yang tanya; "sudah tukar ka?". Hehehe..

Cuti 3 hari berderet, ibu lepas geram di dapur. Siap sempat join contest masak-masak lagi. Memang semangat betul. Okey, tak mahu cerita panjang lagi.. Ibu nak kongsikan Resepi Ayam Masak Merah Aroma Rendang. Satu resepi suka hati dengan bahan main campak-campak je, tapi sedaplah pulak.



 Nampak sedap tak? Abaikan cili merah yang hampir mencocok hidung orang yang ambil gambar. Hahaha..

RESEPI AYAM MASAK MERAH AROMA RENDANG

Bahan-bahannya:

1/2 ekor ayam dipotong sederhana
Minyak untuk menumis
4 helai daun limau purut diracik halus
1 sudu makan gula
2 mangkuk air
Garam secukup rasa

Bahan-bahan untuk dikisar:

2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
2 batang serai
3 sudu cili giling (lebihkan untuk lebih pedas dan merah)

Cara-caranya:

Panaskan minyak dalam kuali dan tumis semua bahan giling hingga naik bau dan pecah minyak. Masukkan gula sewaktu menumis.

Masukkan ayam dan gaul rata. Masukkan air dan masak hingga ayam empuk. Jangan lupa garam secukup rasa..

Matikan api dan taburkan daun limau purut. 

Sedia dihidang.. Selamat mencuba... :D


Pucat sikit sebab letak cili sikit je.. budak-budak rumah ni tak makan pedas.


 Ini? Kuih cara ala talam berlauk yang ibu pertandingkan dalam myChef- the gourmet blog challenge.. Sokong ibu ya..


Terima kasih.. :D



8 comments:

  1. hohohoho...tengok gambar dah nampak sedap..

    ReplyDelete
  2. tgk talam berlauk tu...aduh! nanti yus like ya...

    ReplyDelete
  3. campak2 pun nampak sedap tu, Ibu Yusuf ;-)))

    ReplyDelete
  4. resepi saya tak ada daun limau purut..mesti sedap resepi nie..

    ReplyDelete
  5. ayam memang menu senang utk anak2 . mesti budak2 tu suka.

    ReplyDelete
  6. masuk sini memang telan liurlah kak zefa..

    p/s: muge ade rezeki entry melekt atas tu!

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...