Follower

Sunday, May 6, 2012

MENGURUS BAJU SEKOLAH ANAK


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Selamat berhujung minggu pada semua. Alhamdulillah dapat juga ibu duduk mencatatkan sesuatu di blog kesayangan ibu ini. Semalam, Jemari Asmara hanya terbiar sepi. Ibu lihat, rakan-rakan blogger pun ramai yang tak update blog masing-masing.

Semalam, masa ibu berjalan-jalan di alam maya, ibu terjumpa satu forum yang membincangkan tentang baju sekolah anak-anak. Rata-rata merungut tentang baju sekolah anak yang kotor, tentang susahnya nak basuh baju sekolah anak. Apa nama forum tu pun ibu dah lupa, sebab jumpa masa tengah google.

Ibu baca satu persatu setiap cadangan yang diberi. Ibu senyum je.. Hehe.. Sebab ibu rasa tak pernah ada masalah dengan baju sekolah anak selamani. Bunyinya macam eksyen je kan? Bukannya eksyen, tapi marilah baca ni..

FAKTA PENGURUSAN BAJU SEKOLAH YUSUF DAN MARYAM:

1. Yusuf jarang balik dari Sekolah Kebangsaan dengan baju kotor. Dia kata dia Ketua Kelas, jadi pakaian kena selalu bersih dan kemas. Maryam tak pernah langsung balik dengan baju kotor. Tudung tertumpah air ada lah juga kadang-kadang (sangat jarang..)

2. Tapi Yusuf selalu bawa balik baju Sekolah Agama macam belacan. Huhu.. Ni mesti kes main lebih. Tapi, ibu dia yang garang tak pernah marah beriya-iya pun setiap kali Yusuf bawa baju sekolah yang sangat kotor. Paling-paling ibu cuma tanya: "abang main apa kat sekolah sampai baju jadi macamni sekali?" Iyelah, ni zaman dia bermain, biarlah. Nak marah-marah pun, kita kecik dulupun macam tu juga. Kan?

3. Membasuh baju sekolah adalah tugas ayah Yusuf. Hahaha.. sebabtu ibu rasa tak ada masalah sebab ayah yang basuh. Tapi kadang-kadang ibu basuh juga tau..

4. Baju sekolah anak-anak akan di basuh 2 hari sekali. (3 kali seminggu) Tapi anak-anak akan tukar baju setiap hari. Kami tak pernah pakaikan semula baju semalam walaupun baju tu tak kotor..

5. Kami mengasingkan baju putih dan baju berwarna setiap kali membasuh baju.

6. Kami tak pernah nila baju sekolah putih anak-anak..

7. Kadang-kadang, ayah campur klorox bila basuh baju putih

8. Gosok baju sekolah adalah tugas rasmi ibu Yusuf.. Syer tugaslahkan, dah ayah basuh kenalah ibu yang gosok. (Eleh.. basuh guna mesin jerr.. hehe..)




Ibu kongsikan pula beberapa kenyataan yang ibu ambil hasil dari perbincangan forum tersebut:

1. Terlalu kerap menggunakan bahan peluntur akan menjadikan baju cepat reput. (Yang ni obkoslah, sebab tu kami jarang-jarang klorox. Kadang-kadang je..)

2. Bahan peluntur akan menyebabkan baju menjadi kekuningan

3. Sental baju dengan sabun basuh untuk kebersihan yang lebih nyata (Cewah.. macam ayat iklan. Tapini ayat ibu, ayat sebenar dah lupa. Hoho..)

Yang lain-lain dah lupa. Aduhai, ibu Yusuf ni cepat pelupa sekarang ni. Nanti kalau ibu ingat semula, ibu update balik ye..

Moralnya: Kebersihan sebahagian dari iman. Ajarlah anak-anak untuk menjaga kebersihan. Namun kita juga harus terima hakikat, melalui zaman kanak-kanak tanpa kekotoran adalah sesuatu yang bukan kebiasaan. Biarlah anak-anak melaluinya dengn rasa gembira. Kita sebagai ibu bapa, jalankanlah tugas apa yang patut.

Err.. Moralni ada kaitan tak dengan tajuk entry? Bolehlah ye..

Sebelum ibu mengundur diri, izinkan ibu berkempen sekejap. Tolong vote untuk Maryam ya..

https://apps.facebook.com/kleenexmoments/?module=view&img=217

Terima kasih semua. Sayang kamu!!


Jom tambah pendapatan dengan HzTours. Klikk!!

14 comments:

  1. masa sekolah dulu mmg selalu basuh baju sekolah...sekarang anak kecil lagi...apa2 pun..info ini bagus sekali..

    ReplyDelete
  2. hehe..belum ada pengalaman nak basuh baju sekolah anak. Auni baru 3 tahun :)

    ReplyDelete
  3. Tahun depan baru start cuci pakaian sekolah putih hihihi

    ReplyDelete
  4. Tugas seorang ibu yg tk pnh habes...:-)

    ReplyDelete
  5. basuh baju Kak Long dua haris lepas dia pakai sebab bajunya ada sepasang je. hehehe...

    ReplyDelete
  6. itulah tips cara membasuh baju sekolah kan kak..
    ibu farah dl pn buat mcm tuu..

    ReplyDelete
  7. ank sy selalu blk ngan baju comot x kira sek pagi @ ptg. pening.....(",).

    ReplyDelete
  8. dulu kan kalau arwah nenek dtg rumah mesti tgk baju sekolah kita, kalau kotor arwah akan tanya...huhu kalau pasal bj sekolah mesti tingat arwah...

    ReplyDelete
  9. Lambat lagi nak lalu fasa ni ;)

    ReplyDelete
  10. ape yg penting kerjesame!! tips akan datang nih..tq 4 sharing.. ;)

    ReplyDelete
  11. dh lama xbsh bju sek.. kne tunggu alisha besar dulu la jwbnya..hihi

    ReplyDelete
  12. Salam...
    Fyzz nih sejak anak masuk dajah 1..mmg la jadi tukang basuh baju sepenuh masa..sama la..baju putih asingkan..then fyzz akan rendam dulu..kdg2 ja campur klorox..kalau teruk sngt kekotoran..dh la anak dara si sufiya tuh sngt aktif..takdak comot tuh tak sah..

    ReplyDelete
  13. sy masa sekolah dulu mmg basuh baju hari2.tak reti nak pakai baju sama dua hari wpun tak kotor.aiman pun sama..sy basuh baju aiman dua kali sehari.so far dekat tadika baju tak pernah kotor lg.lgpun uniform n baju sukan warna biru.dh sekolah betul nti tak tahulah kan..

    bagus ayah yusuf maryam basuh baju anak2..:)

    ReplyDelete
  14. sejak anak dah dewasa.. lama x pikul tanggugjawab membasuh baju sekolah

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...