Follower

Wednesday, November 7, 2012

AIDILADHA 1433H


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Sesungguhnya ini kisah yang 'terperam'.. Dah nak masuk 1 Muharam dah ibu weiiii, cerita raya haji baru nak keluar. Hihihi..

Inilah yang berlaku kalau asyik bertangguh, dari sehari kesehari.. walhal gambar-gambar dah lama upload. Jangan contohi perangai ibu ni ya, buat kerja tak elok tangguh-tangguh..

Alkisahnya, raya haji tahunni kami balik Terengganu. Raya di kampung ayah.. Alhamdulillah, tahunni Allah beri rezeki untuk ayah dan Tok Ki Yusuf untuk menjalankan ibadah korban.

Kalau di kampung ibu di Selangor, semua ibadah korban di satu-satu qaryah akan dikumpulkan di masjid. Orang kampung akan bergotong royong dari mula sampailah selesai pengedaran.

Lain pula di kampung ayah.. Bahagian masing-masing perlu diuruskan oleh pihak keluarga masing-masing. Dari mula sampailah keurusan edar daging. Semua sendiri buat.. Syukur alhamdulillah, tahunni semua adik beradik ayah berkumpul.. banyaklah sikit tenaga yang digabungkan.

Nak cerita panjang pun dah tak berapa seronok sebenarnya, almaklum cerita dah lama. Kita layan gambar ajelah ye..
  

Lembu yang berjaya ditumbangkan dengan bantuan kenderaan pacuan 4 roda. Lembuni saiznya agak besar.. dan yang hebatnya sigagah ni berjaya melarikan diri beberapa minit sebelum dikorbankan. Nasib baik tuan punya lembu berjaya 'menawan' semula lembu ni..



Allahu Akbar Allahu Akbar.. Ibu pandang dari balik screen kamera. tapi nampak jugalah darah tu memancut-mancut..



Lokasi korban dijalankan.. tepi sungai Kampung Pulau Bahagia..



Alhamdulillah.. berjalan lancar. Lembu selamat dikorbankan..



Ehh.. ayah Yusuf nak buat apa tu? Nak angkat lembu tu ke? Tak lah, dia nak betulkan kayu tu je..


 
Ececeh.. sempat lagi Ayah Long Yusuf dan Maryam beraksi depan kamera ye?



Anak-anak dan mak-mak bersantai siap bentang tikar lagi. kesian orang tudung hitam tu, asyik tangkap gambar lembu gambar dia ilek..



Baby pun join juga.. Ada minum-minum, makan-makan. Macam berkelah la pulak..

Proses menyembelih, melapah dan membahagikan kepada 7 bahagian selesai menjelang zuhur. Kemudian tugas ibu dan kakak-kakak ipar untuk memotong daging ke bahagian-bahagian yang lebih kecil untuk diagih-agihkan.

Siap bungkus dalam plastik, Yusuf tolong ayah long hantar daging-daging tu kerumah-rumah yang tok dah senaraikan.
 


Petang, acara santai. Yusuf dan Maryam ikut menyibuk tengok tok bakar kaki lembu..

Syukur alhamdulillah, semuanya berjalan lancar pada hari tersebut. Walaupun penat dan ibu mabuk daging, tapi rasa lega bila dah selesai. Mabuk sebab dari pagi bau lembu, makan lembu, jadi kepala pun ada sedikit pusing.

Semoga dipanjangkan umur untuk sampai ke Aidiladha tahun hadapan dan semoga dimurahkan rezeki agar dapat menjalankan ibadah korban lagi. 

Tapi sesungguhnya tiada anganan yang lebih indah di Aidiladha selain impian berada di tanah suci Mekah melaksanakan ibadah haji. Semoga jejak kaki ibu sekeluarga di sana kelak. Amin Ya Rab..

  


5 comments:

  1. Seronoknya kak macam ni, siap bentang tikar bagai lagi ni..Muhibah gitu..

    ReplyDelete
  2. sy x penah lagi tgk depan mata org sembelih lembu..
    pengalaman yg sgt berharga utk maryam dn yusuf kan

    ReplyDelete
  3. tak sampai hati tengok lembu kena sembelih.

    ReplyDelete
  4. Ada juga kebaikan jika keluarga uruskan sendiri. Tgk gambar2 Zefa ni nampaknya suasana cukup meriah.. dapat juga eratkan hubungan kekeluargaan.

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...