Follower

Thursday, November 15, 2012

MARYAM NABIHAH: SEMOGA CEMERLANG DUNIA DAN AKHIRAT


Dengan Nama Allah Yang Maha pengasih Lagi Maha Penyayang


Tiada yang lebih bahagia buat seorang ibu selain melihat kejayaan anak-anaknya. Perjalanan hidup anak-anak ibu Yusuf dan Maryam dengan izin Allah masih panjang, ibu doakan yang terbaik buat kalian berdua.

Jika entry Sesejuk Perut Ibu Mengandungkan Muhammad Yusuf Nabhan ditujukan khas buat anakanda Yusuf, entry ini ibu tujukan khas buat anakanda Maryam Nabihah..




10 November 2012 yang lepas, telah berlangsung Majlis Ikhtifal Tadika Islam Al Hidayah yang ke 23. Ini kali kedua ibu berada dimajlis yang sama. Kali pertama dulu di Majlis Ikhtifal yang ke 20, masa tu Yusuf yang bersekolah disitu.



Syukur alhamdulillah dengan pencapaian anakanda Maryam. Terus ibu lupa dengan perangainya yang 'penuh warna warni' itu. Subhanallah, benarlah.. anak itu bukan sahaja amanah dan anugerah, namun juga ujian. Semoga ibu dan ayah terus sabar.. Semoga Maryam akan lebih 'matang' selepas ini..


Cuba cari mana ibu?

Jumpa tak? Yang paling cun tu lah ibu.. Muahaha, izinkan ibu perasan sekejap. Gambarni ibu ambik dari FB Masjid.. Tu yang pakai tudung 4 tingkat tu. Hahaha.. Hover kan, sampai 4 tingkat tudung ibu.

Majlis kalini tak seperti tahun-tahun lepas yang dibuat di dewan yang lebih besar. Tahunni majlis hanya dibuat disekolah. Alahai.. Sempit sangat cikgu. Ramai ibu bapa tak dapat masuk. 

Tapi ibu Maryam dapat tempat 1st kelas.. Bersila depan pentas tuuu.. Bila diingat-ingat balik, memang over sangat ibu hari tu. Tapi taklah malu sangat sebab ada geng, bukan ibu seorang bersila depan pentas. Tapi kalau tak macam tu memang tak nampak la anak buat persembahan dan tangkap gambar kepala orang aje lah jawabnya..

Sebelum majlis penyampaian hadiah, ada beberapa persembahan dari anak-anak pelajar. Antaranya nasyid, bacaan hafazan Al Quran, pentomen, nasyid, senam tari dan lakonan.

Anak ibu, Maryam Nabihah terlibat dalam persembahan lakonan bertajuk "Happy Land". Mula-mula dia cerita dia berlakon jadi bunga, sekalinya...

v

v

v

 

Jadi alligator la pulak. Hahaha..

Patutlah seminggu dua sebelum persembahan balik sekolah tudung macam 'belacan', dia mop lantai rupanya. Bila ibu tanya kenapa dah tak jadi bunga, Maryam jawab sebab pemegang watak alligator yang asal suka main-main. Jadi cikgu tukar watak asal alligator tu jadi bunga dan Maryam jadi alligator. Watak bunga tak ada dialog.. Itu cerita Maryam lah ye.. Kalau salah penceritaan sebenar, ibu minta ampun..




Maryam berbakat dalam lakonan nampaknya.. Suaranya pun kuat, lancar dan bersahaja. Paling ibu nak tergelak bila dia pusing-pusingkan kepalanya ala-ala macam buaya gerakkan kepala tu. Memang menjadi.. Kiut sangat anak ibu masa tu.

Sebab dia anak ibu, obkos lah ibu kata dia kiut dan berbakat. Kalau ada yang kata ibu perasan, ibu minta maaf ye.. Huhu..




Akhir persembahan.. Terima kasih kepada cikgu-cikgu yang melatih anak-anak pelajar sehingga mampu membuat persembahan dengan baik. Ibu yakin, semua ibu bapa yang hadir akan menjadikannya antara kenangan terindah dalam melihat anak-anak membesar. 




Maryam naik pentas ambil hadiah. Muka dah mula masam masani.. Warna-warna pelangi dah nak keluar dah.. Hmmm..



Bergambar dengan ibu.. Langsung tak nak senyum. Alasannya penat dan lapar. Tulah, pagi sebelum ke sekolah dia hanya minum susu dan makan biskut je.. :-(

Hari yang indah untuk dikenang walaupun endingnya anak ibu hanya masam mencuka. Ibu bahagia melihat kecemerlangannya, dan ibu seronok melihat bakatnya.

Walaupun kain mahal yang ibu pakai haritu koyak, ibu tak kisah ibu tetap happy. Mana tak koyaknya, duk depan tu kejap bersila, kejap bersimpuh, kejap tunduk rapat ke lantai (dah jadi macam alligator jugak ibu dia.. kah kah..) sebab orang belakang pun nak tangkap gambar juga kan. Hadohai.. memang kelakar..

Moral of the story, tahun depan tolonglah cikgu ya. Kita buat majlis di tempat yang grand sikit. Dewan yang besar supaya semua ibu bapa boleh masuk dan tak adalah yang terintai-intai dari pintu dan tingkap.

Kalau boleh, pentas pun tinggilah sikit. Kesian ibu bapa yang di belakang tak nampak langsung. Bukan semua orang boleh buat muka tak malu macam ibu Maryam. Bersila depan pentas tuuu..

Maksud dua perenggan sebelumni bukannya komplen, tidak sama sekali. Cuma cadangan penambah baikan. Secara umumnya, macam ibu dah kata tadi, ibu seronok dan happy.. (err, samalahkan maknanya..)

Sampai sini dulu catatan ibu. Jumpa lagi dilain entry..

Salam sayang buat semua.. :D 

9 comments:

  1. Tahniah untuk Maryam dan K.Zefa =) memang sejuk perut ibu mengandung....doakan auni juga nanti, dapat naik pentas ambil hadiah mcm Maryam =)

    ReplyDelete
  2. comelnye maryam muke pent...tahniah maryam! mkcik um bangge sgtttt!!! mmg ikut jejak abg yusof...muge terus sukses dunie akhirt same dgn doa2 ibu...doakan adik muhammad n adik abdullah juge!

    p/s: kak zefa selalu ibuayah yg berbkti utk masyarakt Allah gantikn dgn ank2 yg cerdas.. ;)

    ReplyDelete
  3. alahai maryam... semoga jadi anak yang cemerlang dunia akhirat.

    ReplyDelete
  4. Hehe, comel Maryam, ibunya pun comel. Tahniah Maryam, moga terus suksess.

    ReplyDelete
  5. Tahniah Maryam Nabihah...
    Masam-masam pun comel.. :-)

    ReplyDelete
  6. wah maryam jadi aligator hehe tp yg ni versi alligator comel la ye:)
    best la baca cerita kak zefa pasal ank2 ni

    ReplyDelete
  7. comelnya alligator nie..suka tgok maryam.tahniah juga buat maryam sbb cemerlang!

    ReplyDelete
  8. Tahniah Maryam.. Moga Maryam terus cemerlang dan membahagiakan ibu & ayah..

    ReplyDelete
  9. Salam,
    Bagusnye lil' princess Maryam Nabihah,
    Semoga cemerlang dunia akhirat ye..
    Bagus result dia :)
    Tahniah jugak untuk Ibu Maryam,
    dalam kesibukan bekerja,anak-anak tidak diabaikan..
    Well done!

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...