Follower

Friday, August 22, 2014

Petua Merawat dan Mengatasi Senggugut


Pernah senggugut tak? Ibu pernah, tapi alhamdulillah saaaaaaangat jarang. Setakat sakit-sakit pinggang dan punggung, lenguh-lenguh dan tak selesa pada perut tu adalah. Tapi ramai dari kalangan kawan-kawan ibu, bila kena senggugut tak tertanggung rasanya katanya. Ada yang sampai bergolek-golek, berguling-guling, tertonggeng-tonggeng, terbongkok-bongkok sebab tak tahan nak menanggung sakit tu..

Tadi ibu google petua-petua yang boleh diamalkan untuk merawat dan mengatasi senggugut ni. Banyak petua yang dikongsikan oleh rakan blogger, tapi ibu ambil dari blog 101 Petua untuk dikongsikan di sini.

Antara petua merawat dan mengatasi senggugut yang dicadangkan adalah:

Petua 1

Ambil sembilan biji pinang tua, dibakar tanpa minyak hingga menjadi arang, dan kemudian ditumbuk hingga halus. Campurkan serbuk pinag bakar itu dengan secawan air suam dan minum selama sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.

Petua 2

Ambil segenggam halia, tumbuk hingga lumat dan masukkan ke dalam segelas air suam. Apabila halia mendap minum air tadi didahulukan dengan selawat.

Petua 3

Minum air rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya.

Petua 4

Campurkan serbuk halia atau halia yang ditumbuk lumat dengan serbuk lada hitam. Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan. Isikan dalam kapsul kosong. Makan 2 biji selepas makan tengahari dan malam 2 minggu atau seminggu sebelum haid.

Petua 5

Semasa sakit ketika haid, minumlah air teh pahit tanpa gula. 

======================

Kawan-kawan yang ada masalah senggugut mungkin boleh mencuba petua-petua yang dicadangkan. Mungkin dapat membantu..

Selain petua di atas, meletakkan sesuatu yang hangat pada perut juga dapat membantu melegakan sedikit rasa sakit. 

 

Yang ini ibu sendiri pernah buat masa tiba-tiba sakit perut dulu, cuma masa tu bukan senggugut sebab baru habis berpantang bersalinkan Yusuf. Doktor kata angin, wallahua'alam. Memanglah sakit tak hilang tapi sedikit lega sampai boleh la lelapkan mata. 

Sapu minyak angin pun antara ikhtiar yang boleh dibuat untuk melegakan rasa sakit akibat senggugut. Perut akan rasa hangat dan berangin dan dapat memberi kesan kelegaan..

Ada satu blog ni mencadangkan ambik ubat tahan sakit atau panadol menstrual. Ada juga blog yang mengesyorkan pengambilan EPO.

Hmmm, secara peribadi ibu lebih bersetuju jika ambil supplemen atau vitamin. Lagi-lagi jika kita pilih vitamin yang semulajadi.

Dari rangkaian vitamin Shaklee, salah satu supplemen yang boleh diamalkan ialah GLA Complex..


 
 GLA Complex Shaklee diekstrak dari borage yang mengandungi lebih dari 2 kali ganda GLA dalam EPO. Borage juga adalah 3 kali lebih dari segi bioavailabiliti dan 3 kali lebih berkesan dari EPO. 

GLA Complex membantu mengawal selia estrogen dan testosteron. GLA juga membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon lelaki dan wanita, memperbaiki simptom PMS seperti kesakitan, mood swing, retensi air dan sakit payudara.

 Ada testimoni, jom baca..




Alhamdulillah, mereka serasi dengan GLA Complex Shaklee dalam menangani masalah senggut mereka.

GLA Complex bukan sahaha untuk masalah senggugut tapi banyak lagi. Boleh baca kelebihan GLA Complex Shaklee di SINI (klik).
 
BERITA GEMBIRA! 
 
Bulan ini (Ogos 2014) promosi GLA Complex Shaklee; Beli 6 percuma 1

Dialu2kan jadi ahli utk diskaun hebat. Juga ada cash rebat menanti anda..

Nak beli 1 botol pun boleh, RM91.25 sahaja..

Menarik ke menarik? Jom dapatkan sekarang!
Untuk penggunaan kad kredit atau debit boleh terus membuat pembelian di link ini http://bit.ly/OrderGLAshaklee (Jangan risau link ini selamat)

Untuk pembelian Set Promosi, pembayaran secara COD (Shah Alam & Klang sahaja) atau transaksi antara bank boleh hubungi:

SID mesra anda ID 909824
011-11537821 (Zefa Jubir)
www.facebook.com/KioskKeluargaSihat


3 comments:

  1. alhamdulillah... tak pernah kena senggugut.

    ReplyDelete
  2. kalau disuruh pilih petua akak pilih no 2 & 5.. tu paling senang..
    ALhamdulillah, sama dgn Zefa.. akak tak ada masalah senggugut yg teruk. Masih boleh bertahan laaaa

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...