Follower

Tuesday, July 5, 2011

Keling, Darling & Salji Dalam Hidup Zefa Nor Asmara..

Assalamualaikum wbt..

Sahabat-sahabat, pengunjung blog ibu yang dikasihi..

Mohon maklum, bahawa ini bukan n3 yang cuba mencetuskan isu 1 Malaysia. Ibu sekadar mengimbas kenangan silam.. hehe.. dan siapa Zefa Nor Asmara tu? Jawapannya ada di SINI..

Alkisahnya, ibu dulu masa kecik-kecik, gelap orannya. Bukan gelap biasa-biasa, tapi gelap sangat sampai kawan-kawan ejek ibu dengan gelaran 'keling' tau!  (Jahat tul kawan-kawan ibu dulu..) Boleh bayangkan tak betapa gelapnya ibu masa kecik? Bukan setakat masa kecik, tapi sehinggalah ibu menginjak ke zaman remaja.

Suatu hari di zaman remaja ibu, beberapa orang teman (termasuk ibu) sok sek sok sek cerita tentang kekasih idaman... terus melalut pada cerita kita nak pakwe kita panggil apa bila kita ada pakwe nanti... hehehe...

Nak tahu apa jawapan ibu? hehehehe... ibu gelak dulu..

Ibu jawab, tak kisah nak panggil apa, tapi taknak dipanggil 'darling'. Sebab? Darling tu bunyinye dekat-dekat dengan 'keling'. Hahahaha...
Selepas SPM ibu merantau ke Jordan menyambung pelajaran. Tapi sempat setahun je (sempat la rasa main salji dua musim), sebab masa tu kegawatan ekonomi dan ibu pulang ketanah air sambung belajar di negara sendiri..(huhu.. sedih tau!..  tapi ibu terima dengan redha takdir Ilahi..)

Bila ibu kembali ke tanah air, semua saudara mara dan kawan-kawan kata ibu dah 'bertukarrrrrr'!! Bertukar kulit daaa.. Hehehe.. Tidak le bertukar menjadi putih melepak, tapi tidakla lagi hitam legam. Hahahaha..

Jadi, apa kaitan dengan salji? Sekadar jawapan dengan nada gurauan, "putih sebab salji kut".. hehehe..

Baiklah kawan-kawan, itu sahaja sebenarnya yang nak ibu coretkan petang ni. Sekali lagi ibu tegaskan, ini sekadar satu kisah benar dalam hidup ibu dan tidak berniat untuk menimbulkan sebarang isu.

Nak tengok gambar tak? hahaha.. (ibu gelak lagi.. )


 Ini kenangan masa sekolah menengah. Ce cari ibu yang mana satu.. tak yah la nak telek sorang-sorang, yang paling gelap tu ibu lah tu.. :-)


Ini pula kenangan berbaju sekolah diusia 30an.. Kenangan semasa mengikuti BTN di UPM. Ibu siap beli baju sekolah di KAMDAR lagi..

Cam tak yang mana satu ibu??????

6 comments:

  1. BSB zaman sek dulu gemok..bila dah keje kurus pulak...

    ReplyDelete
  2. BSB: kita pulak makin lama makin gemok.. huhu..

    ReplyDelete
  3. Farah: kenangan lalu mengusik kalbu.. huhu..

    ReplyDelete
  4. merase lagi pakai bju sekolah..nostalgiakan kak.. ;D

    ReplyDelete
  5. ooo... putih sebab salji ye.. Tapi memang betul pun, kita ni cuba ada 4 musim, mesti time salji tu kulit cerah.. tapi bila part summer.. kulit yang mulus jadi legam dan kering.... huhu, tak suka...:)

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...