Follower

Monday, July 11, 2011

Meredah Lorong Chow Kit & Haji Taib!!

Assalamualaikum wbt..

Ini adalah n3 autopublish.. ibu akan berkampung 4 hari 3 malam menyelaras satu program ala-ala perkhemahan untuk anak-anak remaja di Daerah Klang.. Doakan semuanya berjalan lancar ye.. :-)

Ibu nak kongsikan (secara ringkas je..) pengalaman ibu meredah Lorong Chow Kit & Haji Taib, melihat dengan mata sendiri realiti kehidupan di sana. Itu adalah sebahagian aktiviti untuk Bengkel TOT Temuseru/ Outreach yang ibu hadiri.

Untuk langkah-langkah keselamatan ibu tak bawa kamera. Jadi, bila sekadar snap dengan kamera handphone, malam dan gelap pula tu, terimalah seadanya ye.. memori pula dah full, jadi tak banyak picas yang boleh diambil.


 Lorong Haji Taib..


 Lorong Chow Kit..


 Pemandangan Menara Berkembar di malam hari hasil dari kamera handset sahaja.. hehe.. jadilah dari tak ada..


 Mereka yang tidak berumah..


 18 sx ye kawan-kawan.. macam-macam ada.. si penjual dah mencicit lari sebab polis buat operasi..


4 orang polis baru selesai bergelut dengan seorang mak nyah.. kuat juga mak nyah tu ibu tengok.. terguling-guling sapai terlondeh branya.. (malu i.. )

Ada juga gambar kami menemubual pelacur juga seorang penagih dadah yang ada di situ, tapi tak perlulah ibu tunjuk di sini. Hati keibuan ibu tersentuh dengan ceritanya yang terpisah dengan anak-anaknya.. Kami setia mendengar luahannya yang menerima tekanan akibat stigma dari masyarakat.. Tanggapan negatif yang begitu menebal di dalam pemikiran kita.

Jujur, sebelum ibu memegang status 'pekerja sosial' ibu juga punya 'stigma' itu. Namun, apabila jawatan itu sudah tersandang dibahu, barulah mata ini 'terbuka'.. Jujur juga, bukan mudah untuk mendidik hati untuk ikhlas dalam perjuangan yang belum pasti namun matlamat sudah tergaris di hadapan mata. Namun, ini adalah amanah Allah swt yang perlu ditunaikan.

Mudah-mudahan, kami dipertemukan titik keikhlasan itu.

"Apa jua situasi, orang lain hanya tahu memandang, dan mungkin hanya tahu berkata-kata.. namun hakikatnya, mereka yang menanggung dan mengharungi situasi sebenar tahu keadaannya.. (merujuk kepada kedua-dua belah pihak.. si gelandangan atau si pekerja sosial)"..

Wassalam

10 comments:

  1. seronok dapat jadi pekerja sosial.. macam2 kita oleh tau kan..disebalik mereka jadi macam tu, mesti ada kisah sedih..

    ReplyDelete
  2. oh..kt chow kit mmg femes ngn tmpat maksiat kan

    ReplyDelete
  3. berani nye kak..
    malam2 g jln2 ni eh..huhu

    lorong haji taib banyak mak nyah kn?

    ReplyDelete
  4. Thanks krn bkongsi pengalaman.Smg mrk mndpt hidayah dr Allah swt.

    ReplyDelete
  5. singgah sini kejap yaaaa...sila klik..http://effa-k-poh.blogspot.com/2011/07/menjejak-follower-jemari-asmara.html#links

    ReplyDelete
  6. mesti banyak sangat pengalaman yg k.zefa dapat kan? alamak,..kalau saya ni tak tahu lah berani ke tak lalu san tu huhu

    ReplyDelete
  7. salam kenal.... dari blog kpah dan terus ke sini...

    ReplyDelete
  8. Zefa buat apa kat sana? BSB takut ler gi sana..

    ReplyDelete
  9. kak zefa mcm mencabar je bunyinye..ibu yusof dan maryam yg berani!

    ReplyDelete
  10. Bila kisah sebegini menjadi paparan, hati Nida selalu tertanya kepada siapakah perlu dituding jari ini.

    Sedih melihatnya....

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...