Follower

Thursday, May 12, 2011

Resepi Ikan Tenggiri Masak Pindang Belimbing Buluh

Assalamualaikum wbt

Dah lama kan ibu tak buat n3 masak-masak. Hehe.. sebab ibu pun bukanlah pandai sangat masak. Dah la tak berapa pandai, tak rajin pulak tu.. 

Tapi harini rasa nak syer resepi di atas. Ini resepi biasa-biasa je, tapi bolehlah untuk rujukan adik-adik lepas SPM ye.. hehe, adik-adik ibu yang ada degree tu pun belum tentu tahu masak ni..

Sebelum ibu syer resepi, moh la layan gambar lauk hidangan kami anak beranak malam tadi..


Ikan tenggiri masak pindang belimbing buluh..

Bahan-bahannya..

1 ekor ikan tenggiri dipotong macam dalam gambar (ikan lain pun boleh juga)

Geng yang kena ditumbuk:
1 biji bawang besar (yang ni ibu guna yang dah ibu siap-siap blender stok utk seminggu tu je..)
3 biji bawang putih
1/2 inci halia (kalau malas blender je lah sekali dengan bawang besar tu, tapi rasanya mungkin tak best.. hehe..)

1 batang serai diketuk

1/2 susu makan paste asam jawa (ibu guna paste asam jawa Adabi tu je, takyah buang-buang biji)

1 biji bawang besar dipotong 8/ hiris

5 biji belimbing buluh (guna tomato pun best juga)

2 biji cili besar merah

garam secukup rasa

Cara-caranya:

Masukkan semua bahan dalam periuk bersama 2 mangkuk air. Bila dah menggelegak masukkan ikan, belimbing buluh, garam dan cili.

Selesai..

2 comments:

  1. Geram tengok ladanya.. nampak cun sesangat..hehe

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...