Follower

Thursday, July 17, 2014

Iktibar Ramadhan: Muntah Daging Mentah


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Sekadar gambar hiasan (Google)

Dua orang wanita sedang berpuasa, tetapi tidak tahan lalu meminta kebenaran Nabi saw untuk berbuka. Mereka menghantar wakil bertemu Baginda saw. Nabi saw memberi dua biji bekas kepada wakil itu seraya menyuruh kedua-dua wanita berkenaan muntah di dalam bekas itu..

Apa yang hendak dimuntahkan sedangkan mereka berdua sedang berpuasa? Tidak ada apa-apa yang mereka makan. Namun mereka tetap melaksanakan suruhan Nabi saw. Alangkah terkejutnya mereka kerana kedua-duanya memuntahkan daging mentah yang bernanah.

Orang ramai menjadi hairan. Lalu Nabi saw menerangkan bahawa wanita tersebut menahan diri mereka daripada makan, tetapi mereka telah MENGUMPAT. sekaligus merosakkan pahala puasa mereka dengan umpatan tersebut.

Itulah dia cerita iktibar tentang mengumpat.  

 Ibu baca iktibar pasal mengumpat ni dalam Majalah Q&A terbitan Galeri Ilmu, gigih ibu salin balik. 2- 3 harini kan masing-masing sebok mengomen pasal kes CDM25 tu. 

 Hmmm, yang komen lebih-lebih siap tambah perisa macam-macam tu dah kira kategori mengumpat kut. Bagi ibu sudah-sudahlah, kita ambik je pengajaran dari cerita tu tapi tak payah nak komen lebih-lebih.

Meh tengok Ustaz azhar Idrus kata apa pasal mengumpat ni;


Ha! Terasa ke terasa? Hihi..

Entry ni ibu nukilkan di sini sebagai peringatan bersama terutama untuk diri sendiri. Bab bercakap ni, astaghfirullahalazim.. Adakalanya sukar sangat-sangat nak menjaga mulut ni..

Sempena Ramadhan ni, sama-samalah kita semua mendidik hati dan jiwa. Sesungguhnya Ramadhan adalah peluang untuk kita berubah menjadi hambaNya yang lebih baik. Kemudian usaha untuk istiqomah dengan kebaikan itu dalam kehidupan mendatang.

Terima kasih kerana membaca. Hingga jumpa lagi..

1 comment:

  1. Betul tu Zefa.. mengumpat .. dosa yg tidak disedari oleh orang..
    Penuh ikhtibar kan..
    Betul kata UAI tu.. baru bau busuk :P

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...