Follower

Saturday, July 19, 2014

Tips Berkesan Mudah Bangun Malam (Qiamullail)


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah, harini dah 21 Ramadhan 1435H. Tak sampai 10 hari lagi Ramadhan akan meninggalkan kita. Sepuluh hari terakhir Ramadhan merupakan saat di mana Rasulullah SAW memperbanyakkan amalan  dengan bangun malam (qiamullail), beriktikaf, dan mengejutkan ahli keluarga untuk bersama dengannya melaksanakan ibadah-ibadah sunat.  


Qiamullail, bangun malam, tahajjud
 Gambar hiasan. Imej dari Google..

Apa yang Rasullullah saw tunjukkan itu mencerminkan betapa tinggi nilai dan harga detik-detik terakhir Ramadhan di sisi Allah swt. Lebih manis lagi apabila Allah SWT turut menjanjikan kehadiran malam Lailatulqadar (iaitu malam yang lebih baik daripada seribu bulan) pada sepuluh malam terakhir Ramadhan.  


Lailatulqadar
 Imej dari Google..

 Mari sama-sama kita manfaatkan baki-baki hari yang ada ni dengan menambah amal ibadah kepada Allah swt.. Tapi, nak bangun malam ni bukannya mudah kan? Rasa malas, mengantuk dan letih lebih menguasai diri dari kehendak hati..

Mari ibu kongsikan Tips Berkesan Bangun Malam (Qiamulail) yang ibu baca dari Majalah Q&A Bil. 31 terbitan Galeri Ilmu.. 

1. Bertasbih 33 kali, bertahmid 33 kali dan bertakbir 34 kali semasa hendak tidur.

Rasulullah saw bersabda kepada Fatimah ra dan pembantunya yang bermaksud: 

"Mahukah kamu berdua aku tunjukkan sesuatu kebaikan yang lebih baik daripada seorang pembantu? Apabila kamu berdua hendak tidur, bertasbihlah sebanyak 33 kali, dan bertahmidlah 33 kali dan bertakbirlah 34 kali.." 
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

2. Tidur sekejap sebelum atau selepas Zuhur

3. Meminimakan dosa dan kesalahan untuk mengelakkan rasa malas untuk melakukan qiamullail.

4. Jangan berjaga sehingga larut malam. 

Selain itu, kita perlulah memasang niat untuk bangun semula sebelum tidur. Niat itu sendiri akan mendorong kita untuk bangun menjalankan ibadah..

Pengambilan supplemen juga merupakan salah 1 pendorong untuk bangun dengan cergas. Ye lah, kadang-kadang kita memang bangun dah, tapi sebab masih mengantuk, badan pun rasa lesu, maka potensi nak tidur semula adalah tinggi..

Untuk bangun malam atau pagi dengan cergas ibu cadangkan Ostematrix Shaklee. Ostematrix membantu kita untuk tidur lena dan bangun semula dengan cergas.
 Ostematrix Shaklee
 OsteMatrix ni kalsium, jadi bagaimana ia boleh membantu tidur lena dan bangun semula dengan cergas? 

OsteMatrix bukan sekadar kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi. Ia juga membekalkan nutrien-nutrien harian seperti magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.
 
Magnesium ini mampu menggalakkan penyerapan dan penyimpanan kalsium sekaligus membantu merehatkan otot-otot kita. Apabila otot kita semua dapat berehat dengan baik, maka badan juga akan dapat berehat seterusnya kita secara keseluruhannya akan mendapat rehat yang secukupnya dan berkualiti. Maka dengan ini, kita akan mampu bangun malam untuk qiamullail atau setiap pagi dengan segar untuk memulakan segala pekerjaan kita untuk sepanjang hari. 

Kelebihan Ostematrix yang ibu kongsikan adalah sekadar faktor pembantu. Pokok pangkalnya adalah kehendak diri untuk membanyakkan lagi amal ibadah di penghujung Ramadhan ini. Bukan sekadar di bulan mulia ini sahaja, tetapi usaha-usaha berterusan untuk istiqomah bangun malam di lain-lain bulan juga.


Bangun malam, qiamullail, tahajjud, membaca al quran
 Gambar hiasan. Imej dari Google..

Sekiranya berminat untuk mendapatkan sebotol Ostematrix Shaklee, jangan malu-malu hubungi ibu ya:
 Puan Zefa Nor Asmara Jubir
Shaklee Independent Distributor [ID No : 909824]
WhatsApp: 011 11537821
FB: Ibu Yusuf Dan Maryam
Page: Kiosk Keluarga Sihat

 

2 comments:

  1. Sebenarnya kalau dah biasa set kat minda nak bangun insya-allah boleh bangun punya. Lagi mudah bulan ramadhan ni nak bangun sahur tu setting bangun awal sikit. Sebelum masuk dapur buat dulu tahajjud senang kan..

    ReplyDelete
  2. Salam...rugi kan kita tak rebut 10 Ramadhan terakhir. Saya selagi tak kena wuduk, rasa nak tidur balik jer. Anyways, tq for sharing tips ini :)

    Ruqayya just read.....5 Individu Paling Berjaya dengan Shaklee

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...