Follower

Sunday, December 5, 2010

DIY - Decoupage On A Tin

Salam semua..

Harini nak syer dengan kawan-kawan projekku yang terbaru.. semalam susu habis.. hehe, tinnya jangan dibuang begitu sahaja.. guna semula.. selamatkan alam sekitar..

Saya budak baru belajar.. kawan-kawan yang dah lama berkecimpung dalam bidangni.. silah beri teguran membina ya.. kepada kawan-kawan yang baru nak berkecimpung.. seoga n3 ini dapat memberikan sesuatu untuk anda..

Jom layaaaannnnn...

Ini bahan-bahan asasnya.. wajib ada: gesso, sealer, varnish, span, tisu n medium yang nak didecoupagekan.. kalini saya buat atas tin.. kalau ada background colour dan cat akrilik adalah satu kelebihan.. bagi yang bru nak bermula, takde pun takpe..


 Langkah pertama, sapukan/ dap-dapkan gesso ke atas tin dengan menggunakan span. Ada juga yang menyapukan sealer terlebih dahulu dengan tujuan supaya gesso melekat di tin. Tapi cikgu saya Sue kata tak payah. Saya baca dalam buku En. Zahir pun dia tak sapu sealer dulu..


 
 Sapukan gesso sebanyak 2-3 lapisan.. pastikan lapisan pertama sudah kering baru sapu lapisan yang kedua.. gunakan hair dryer utk pengeringan yang lebih pantas.. kalau kat luartu panas, jemur je.. kalau ada background colour, catkan ke atas medium selepas gesso kering..


 Langkah kedua, gunting tisu mengikut corak yang dikehendaki. Jika warna latar medium sama dengan warna latar tisu, potong lebih kurang sahaja. Kalau tak sama, kenalah gunting betul-betul mengikut corak/ bunga tisu berkenaan..


 Pisahkan tisu bercorak dengan lapisan-lapisannya.. pastikan hanya satu lapisan yang digunakan..


 Langkah ketiga tampalkan tisu ke atas tin dengan menggunakan sealer.. sapukan sealer dari bahagian tengah ke luar keratan tisu.. dalam gambar di atas sebab tisu digunting memanjang.. hentamjelah labu.. hehe..


 Kalau ada cat akrilik, conteng-contenglah skit bagi lebih cantik. Tuuu.. saya buat dot-dot pakai bontot berus je.. hehe, cara tu tebaca kat blog kak Jun.. (hmmm.. kak ke dak? jawab kak jun...)


 Langkah keempat, setelah semuanya kering, sapukan varnish. Mula-mula dulu saya pakai berus, tapi banyak lak kesan linenye.. pastu beli bende tuuu.. kat atastuu.. beli dengan kak affen.. hmm, sapuan jadi sangat kemas..


 Akhirnya, tadaaaa.... jadilah tin susu itu bekas letak alat-alat seniku.. hehe..

SeLaMat MenCuBa!!!!

7 comments:

  1. wow, sgt best! syida buang je tin2 tu kak, hehe..menarik jgk tgk akk buat..

    ReplyDelete
  2. Salam Zefa,

    Ini dh boleh jadi cikgu ni, siap dgn step by step lagi...Tahniah.Dh kira bagus sangat dah tuh..terus buat..Kak Azi lagi teruk, sejak tau berdecoupage ni..semua bende sayang nk buang, buatnya tak juge..akhirnya simpan berkotak2 hehehe..

    ReplyDelete
  3. wah!!sgt menarik hobi sis nie!kreatif la..cantik lak tue..=)

    ReplyDelete
  4. orang kalau kreatif.. bagi apa-apapun pasti menjadi..

    ReplyDelete
  5. mana nak cari alat-alat cat untuk decoupage ni..

    ReplyDelete
  6. As salam sis...sye minat sgt nk buat ni tpikan mana nak dptkan gesso n sealer tu ye..

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...