Follower

Sunday, August 7, 2011

Catatan 4-6 Ramadhan 1432H

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah, hari ini kita masih diberi peluang oleh Allah swt untuk meneruskan ibadah berpuasa di hari 7 Ramadhan 1432H. Catatan Ramadahan ibu semakin tertinggal nampaknya, catatan terakhir hanya pada 3 Ramadhan 1432H. InsyaAllah, sahabat-sahabat yang setia mengunjungi Jemari Asmara sudah boleh mengagak apa sebabnya. Terima kasih yang tak terhingga buat teman-teman yang sentiasa mendoakan ibu dan memberikan kata-kata perangsang agar ibu lebih kuat!!


4 Ramadhan 1432H: Air Tangan Ibu.. (akhirnya!!)


Terawih: Alhamdulillah, kami sekeluarga semua ke masjid. Bergambar kenangan di hadapan Baiti Jannati sebelum ke masjid menunaikan terawih malam ke 4 Ramadhan 1432H..

Sahur: Buat kali pertama ayah gagal kejutkan anakanda soleh Yusuf Nabhan dan buat kali pertama ibu main peranan ayah. Alhamdulillah, dengan sekali dakapan ibu, Yusuf Nabhan bangkit.. (kuat juga aura ibu ye.. hehe..)

Cabaran berpuasa: Alhamdulillah, ibu mampu berkerja dan alhamdulillah, di sebelah petang tiada drama air mata dari Yusuf. Tahniah sayang!!

Berbuka: Kami berbuka hanya bertiga, Maryam Nabihah sudah tertidur dari jam 7.00 lagi.. Akhirnya, hari ini kami berbuka dengan air tangan ibu. Tapi tak ada picasnya. Ibu masak ikan selar ala stim versi rebus, sayur kobis + ikan bilis goreng, telur dadar mayonis dan budu.. :-) 

Syukur al hamdulillah!


5 Ramadhan 1432H @ Hospital | Terima Teguran Dari Suami


Terawih: Hanya ayah dan Yusuf ke masjid. Maryam sudah tertidur awal..

Sahur: Nyaris terbabas.. kami terjaga hampir imsak, sedangkan ibu belum masak lagi. Ibu dan ayah bergotong royong dengan tangkas menyediakan makanan untuk Yusuf. Ayah goreng telur, ibu buat susu coklat untuknya. Alhamdulillah, Yusuf sempat bersahur. Kami suami isteri hanya makan beberapa biji kurma dan meneguk air.. :-)

Cabaran berpuasa: Harini ayah bawa ibu ke Pusat perubatan Universiti Malaya (PPUM) atas permintaan ibu sendiri. Ibu bangun dangan keadaan yang lemah lagi dan kerisauan di dalam diri ibu semakin menebal.. batuk dan tak sihat dalam sebulan bukan satu perkara yang boleh di anggap remeh. Lagi-lagi memikirkan, ramai klien ibu adalah pesakit Tibi. Alhamdulillah, setelah buat pemeriksaan paru-paru dan xray.. Dr sahkan tiada kaitan dengan Tibi. Ibu dapat MC..

Harini ibu terima teguran dari ayah tentang kegagalan ibu mengawal emosi. Terima kasih suamiku!!

Berbuka: Harini, kami berbuka dengan airtangan ibu lagi. Tapi yang ringkas-ringkas sahaja..


Syukur al hamdulillah!!


6 Ramadhan 1432H: Tidur, Tidur & Tidur..


Ibu tewas lagi.. 'Dadah' yang Dr beri membuat ibu tak mampu mengangkat kelopak mata.. Tidur menguasai sebahagian besar hidup ibu pada 6 Ramadhan 1432H. Mudah-mudahan, tidur ibu juga diterima sebagai satu ibadat..


***********************************

Jumpa lagi, salam sayang buat semua.. :-)

5 comments:

  1. tahniah kak zefa..bertarung utk anak2.semoga ade ganjaran yg bukan sikit disisi Allah insyaAllah!


    muge cepat sembuh kak! kalau batuk ubatnye..kene makan aiskrim o air batu kunyah..insyaAllaH! ;)

    ReplyDelete
  2. Ummu Muhammad: Terima kasih!! Sayang kamu yg setia mengunjungi akak!!

    Farah: Terima kasih farah, sayang kamu juga. Ukhuwah fillah!

    ReplyDelete
  3. awalnya akk diduga..take cre yer!

    ReplyDelete
  4. akak 1 keluarga suka mkn budu ye? ada darah pantai timur ke? hehe...

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...