Nuffnang

Follower

@@@@@@@@@@@@@@

SELAMAT DATANG KE JEMARI ASMARA


Selamat datang ke Jemari Asmara. Blog catatan jemari ibu tentang 'Keluarga Sihat' kami; ibu, ayah, Yusuf dan Maryam. Blog santai yang ada cerita jalan-jalan kami, makan-makan kami, cerita masak-masak ibu, hobi ibu.. Senang kata, cerita tentang kami sekeluarga..

Berinspirasikan sebuah keluarga yang sihat, ibu kini seorang Shaklee Indipendent Distributor (SID). Untuk info tentang Shaklee boleh rujuk pada sidebar kanan blog ya..

SID mesra anda:
Zefa NorAsmara bt Jubir (Ibu Yusuf & Maryam)
ID: 909824

Sunday, October 30, 2011

Nak Suami Rajin, Tingal-Tinggalkan!

Satu lagi n3.. dari wanita untuk wanita..

Biasanya kita dengar pepatah, 'sayang isteri tinggal-tinggalkan' kan? Harini ibu nak buat pepatah sendiri, 'nak suami rajin, tinggal-tinggalkan'. Boleh ke macam tu? Hehe..

Skop khusus untuk n3 ini ialah 'tahap kerajinan suami (di rumah)'. Mengikut pandangan ibu, berikut adalah kategori-kategori suami berkaita dengan bab kerajinan (di rumah):

Kategori Pertama: Suami Raja

Suami jenis ini menganggap tugas suami hanya cari duit. Semua kerja rumah dan jaga aanak baginya tanggungjawab isteri. Balik kerja, tengok tv, order air dengan isteri, baca surat khabar dan zzzzzzzzz.. Pendek kata hanya goyang kaki di rumah.

Kategori Kedua: Suami Hamba

Suami jenisni memanjakan isteri diluar logik akal. Semua benda isteri tak boleh buat. Bukan saja bak menatang minyak yang penuh, tapi bak menjaga setiap nafas isteri agar teratur. Hehe.. Pandai-pandai ibu tambah. Isteri nak suruh buat apa, cakap je.. suami tolong buatkan. Isteri goyang kaki je kat rumah. (Err.. ada ke suami macam ni?)

Kategori ini juga sesuai untuk suami yang membiarkan dirinya diperhambakan oleh isteri. Maknanya keadaan sama seperti tadi, tapi bukan isteri yang dimanjakan tetapi isteri suka mengarah-mengarah macam raja.

Kategori Ketiga: Suami Biasa-Biasa

Kategori yang ni dia tidaklah macam raja dan tidaklah macam hamba. Cuma dia boleh bertimbangrasa. Jenis yangni kalau dia nak buat, dia buat. Kalau tak nak, tak nak lah. Samada di suruh, atau pun tak di suruh oleh isteri.

Kategori Keempat: Suami Mithali

Suami yang ini adalah paling sempurna. Suami ini tahu apakah tugasan rumah yang perlu dibantu tanpa perlu isteri menyuruh-nyuruh. Semua tugasan di bahagi sama rata. Suami jenis ini adalah dambaan setiap wanita.

* Mungkin ada beberapa jenis lagi tentang tahap kerajinan suami di rumah. Tetapi ibu sekadar tulis mana yang terlintas difikiran ibu.

Apa pula kaitan dengan tajuk di atas? Ibu kaitkan dengan 2 kisah benar yang ibu akan kongsikan di sini:

Kisah Benar 1

Kisah tentang seorang kawan ibu.. Pada pandangan ibu, dia seorang ibu yang sangat berdikari. Semua urusan rumah dan anak-anak kebanyakannya dibuat sendiri. Ibu pun tak tahu nak kategorikan suaminya pada kategori mana, hanya isterinya yang boleh menilai.

Baru-baruni, kawan ibu tu menerima rezeki dari Allah swt dalam kerjayanya dan perlu bertukar lokasi tempat kerja. Atas beberapa faktor, anak-anaknya terpaksa ditinggalkan bersama suami.

Natijahnya? Kini suaminya telah 'bertukar'.. Lebih rajin dan lebih bertanggungjawab dalam urusan rumahtangga. Semua tugasan isteri kini dipikul sediri. Satu perubahan yang benar-benar membuatkan si isteri terharu.. kisahni memang sangat-sangat berkait rapat dengan tajuk n3 ni..

Ps: Buat pemilik kisah ini, jangan marah ya ibu berkongsi kisah di sini. Untuk pengajaran kita semua.. :D

Kisah Benar 2

Tadi dah cerita tentang orang, jadi mestilah nak cerita tentang diri sendiri la pulak. Kisah ibu dan ayah Yusuf la pulak ye.. hehe..

Alkisah ayah Yusuf dan Maryam ni.. alhamdulillah tak pernah pun dalam 8 tahun menjadi suami kepada ibu dia jadi suami raja. Dan ibu pun tak pernah merasa ada suami hamba. Kalau ada suami hamba makin gemuk gedempol la ibu Yusuf dan Maryam.. Haha..

Ayah Yusuf dan Maryam tergolong dalam 2 kategori. Kadang-kadang dia jadi suami biasa-biasa, kadang-kadang dia adalah suami mithali. Tak payahla ibu ulas lanjut, bacalah balik penjelasan 2 kategori tu. Macam tu lah dia..


Cuma, sepanjang Oktober 2011 ayah Yusuf dan Maryam adalah suami mithali. Mana taknya, setiap hujung minggu ayah kena tinggal. Ibu buat kemlah, joint outreach lah dan minggu ni ibu urus abah yang sakit. Petang tadi ibu balik rumah dengan lantai yg bersih berkilat. Ibu tanya Yusuf, ayah buat apa masa ibu tak ada. Yusuf kata ayah kemas rumah dan mop lantai. Baju dan kasut sekolah anak-anak pun ayah dah basuh. Pinggan kotor pun tak ada dalam sink. Hehe.. Terima kasih ayah!!


Moral of the story:

Nak Suami Rajin, Tingal-Tinggalkan!
Ps: Tapi janganla selalu sangat tinggal. Bahaya juga tau!! Haha..

7 comments:

  1. saya rasa suami saya pun termasuk dalam dua kategori, kadang2 suami biasa, kadang2 suami mithali..

    :)

    ReplyDelete
  2. suami sy kategori mana?rahsia..kehkeh..

    ReplyDelete
  3. seronok kalau tinggal, bila kita balik semua kerja dibereskan...tapi yg tak seronok bila tinggal rumah macam kapal pecah...adoiiiiiiii..

    ReplyDelete
  4. heheh alhamdulillah blogger ni ramai dikurniekan suami2 yg baik sebab tu kite2 ni sempat nak berblog..bayangkan kalau sume isteri yg buat..mesti menyampah je tegk laptop pasal tak sempat nk hadap heheh

    ReplyDelete
  5. Zaman dulu mesti ramai para suami kategori pertama... dialah raja, sebabnya zaman dulu kebanyakan para isteri adalah suri rumahtangga tak macam sekarang ni.

    ReplyDelete

Komen anda amatlah dihargai.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...